Директор гімназії М.А.Сироїд.
Директор гімназії М.А.Сироїд.

Хоч надворі вже літо, дітвора — на канікулах, а Черняхівська гімназія гуде як вулик: близько 200 підлітків відпочивають у пришкільному таборі. Щодня в них — якісь ігри, конкурси, свята. Того дня, коли я побувала в навчальному закладі, тут якраз проходили обласні змагання «Козацький гарт» і, на превелику радість господарів, саме команда Черняхівського району, переважна більшість учасників якої — учні гімназії, визнана найкращою.

Це вже стає чудовою і досить знаковою традицією: за рейтингом міст і районів Житомирщини в галузі «Освіта» за І квартал цього року перше місце посів Черняхівський район. Найуспішнішим «творцем» цього успіху є гімназія, учні якої в обласному етапі предметних олімпіад із базових дисциплін здобули 5 дипломів першого ступеня, 9 — другого і 5 — третього.

Ось лише статистика. Учні гімназії здобули 20 перемог в обласних і всеукраїнських предметних олімпіадах з української, російської та англійської мов, історії, географії, хімії, фізики, біології, екології, астрономії, трудового навчання, інформатики, правознавства. Краща за останні три роки випускниця в усій області Олена Юрченко здобула вісім перемог, за що двічі була удостоєна стипендії Президента України; Антон Андрєєв та Анжеліка Іваницька перемогли в двох олімпіадах. Четверо гімназистів завоювали перемоги у Всеукраїнському конкурсі науково­дослідницьких робіт Малої академії наук України і більше сотні — в районних, обласних і всеукраїнських конкурсах.

Звичайно, це — престиж для школи, безумовно — це гордість для вчителів, та головне — це уже пряма і досить надійна стежка до дорослого життєвого шляху вихованців цього навчального закладу.

Цьогорічний випускник, один із переможців олімпіад Антон Андрєєв у нашій розмові упевнено підтверджує сказане:

—Я збираюся вступати до Житомирського державного технологічного університету. Щодо вступу не бачу ніяких труднощів, та й у навчанні — теж. Беручи участь в олімпіадах з інформатики, я вже навіть опанував програму першого курсу університету.

То звідки ж виростає, із чого формується оця юнача впевненість?

Переможці обласних олімпіад.
Переможці обласних олімпіад.

Начальник управління освіти Черняхівської райдержадміністрації Григорій Федорович Сташенко переконаний, що головний секрет її формування — в особливостях роботи педагогічного колективу гімназії з обдарованими дітьми.

—Ця гімназія, — говорить Г.Ф.Сташенко, — недаремно є опорним навчальним закладом Черняхівського освітнього округу, до якого входять дитячі дошкільні, позашкільні й заклади середньої освіти. У ній на чолі з надзвичайно високої кваліфікації професіоналом Миколою Антоновичем Сироїдом, чий директорський стаж — уже понад 30 років, працює сталий педагогічний колектив, досвідчені вчителі, спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії, вчителі­методисти і старші вчителі; більше 20­ти з них нагороджені нагрудними знаками «Відмінник освіти України», «А.С.Макаренко» та «Василь Сухомлинський». І що прикметно, — маючи великий педагогічний досвід, вони дуже сприйнятливі до освітніх інновацій, зокрема, й у роботі з обдарованими дітьми. Вони, власне, самі творять ці інновації, дарма, що ця гімназія, по суті, все ж — сільська школа. Дітям у ній не просто дають знання, а тренують їхній розум, навчають не лише мати свою думку, а вміти відстоювати і захищати її. Навчаючись у вчителів, які формують із них переможців, ця молодь після подальшого навчання стає успішною в житті. І ці знання, впевненість у своїх силах і можливостях закладає в ній саме гімназія. А послідовність, наступність і безперервність роботи з обдарованими дітьми — це досвід, гідний наслідування.

...Уже чверть століття ми чуємо розмови, заклики (як заклинання), а то й просто мітингові галасування про те, що нам треба рівнятися на Америку, на Європу. І нерідко не помічаємо, що, хоч і нечасто, проте усе ж трапляються і Америка, і Європа в нас удома, у тій же начебто сільській гімназії. Всесвітньо відомі університети шукають іще в коледжах талановиту молодь, яку супроводжують своєю увагою, щоб запросити до себе на навчання. За таких потенційних абітурієнтів триває просто боротьба.

А в Черняхові, на своєму рівні, пішли ще далі. Заступник директора гімназії з навчально­виховної роботи Ольга Василівна Ковальчук розповідає:

—Виявляти обдарованих дітей ми починаємо іще в дитячих садках. Відвідуємо заняття, які проводять вихователі, беремо участь у батьківських зборах, проводимо анкетування батьків, спільні методичні засідання класоводів з вихователями дитсадків.

Коли 1 вересня шестирічки приходять до школи, класовод уже знає рівень розвитку кожної дитини, відповідно й планує роботу. І вона значною мірою спрямована на розвиток уже виявлених обдарувань, нахилів, інтересів дитини.

Оцей початковий етап «вирощування» талантів, запроваджений у гімназії, виявився досить успішним. Це засвідчила ще одна цікава новинка: уже не перший рік тут проводять предметні олімпіади для учнів 3­іх — 4­их класів із української мови, математики й природознавства і навіть конкурс дослідницьких проектів у рамках діяльності МАН України, адже в гімназії діють її філія «Едельвейс» і її відділення «Юніор» — для початкової школи. І нехай ці дослідницькі проекти — не про якісь там інфрафазотрони, а про тварин Антарктиди, про морську фауну чи про кімнатні рослини, і нехай дітям допомагають батьки, — маленьким школярикам це цікаво.

—Таким чином із самого малку ми заохочуємо наших вихованців до пошуку, даємо їм зрозуміти, що вони — талановиті, вони — особливі й треба розвивати свій талант далі. А діти до цього дуже чутливі, — вважає О.В.Ковальчук.
Далі настає наступний етап виховання і формування юних обдарувань. Заступник директора з науково­методичної роботи Ганна Іванівна Якобчук вважає найголовнішою його складовою системність у роботі з обдарованими дітьми.

Спочатку — пошук «зірочок» у дитсадках, потім — так би мовити, перше «шліфування» їх у початковій школі й нарешті — повноцінне «гранування» аж до випуску.

Лауреат Президентської стипендії Олена Юрченко.
Лауреат Президентської стипендії Олена Юрченко.

—Як учителі початкової школи ходять у дитсадки, щоб придивитися до майбутніх своїх учнів, — розповідає Ганна Іванівна, — так учителі середньої й старшої шкіл йдуть на уроки в молодші класи, щоб ознайомитися, з ким їм доведеться працювати; прикинути, в кого які нахили, можливості, здібності, та продовжити розвивати їх далі. Якщо, скажімо, є переможець олімпіад у молодшій чи середній школі, то я звертаю увагу вчителя, відповідно, середньої чи старшої школи, щоб ця дитина не втратила своїх творчих можливостей із переходом з класу в клас. Процес виховання обдарованої дитини має бути поступовим, послідовним і безперервним. І ми своєї мети досягаємо. Заслуга в цьому — наших чудових учителів, для яких школа й сім’я переплелися в одне ціле.

В одному з класів ми розмовляємо з учителями. Усі вони пишаються своїми вихованцями — переможцями районних, обласних, всеукраїнських олімпіад і конкурсів. Вчителька історії Лариса Василівна Мазур втретє привела до перемоги на Всеукраїнському етапі олімпіади з історії Олену Юрченко. Під керівництвом вчителя біології і екології Любові Ігорівни Ворончук готувалась до олімпіади з екології і отримала друге місце Марія Заєць. Вихованки вчительки трудового навчання Марії Михайлівни Артемчук Марія Гаркуша і Марія Кутишенко посіли друге й третє місця відповідно в обласній олімпіаді. Вчительку української мови і літератури Надію Андріївну Григорчук такою ж перемогою порадувала Анжеліка Іваницька, яка є і гордістю вчительки географії Ірини Василівни Барицької. Секрет свого успіху в навчанні й вихованні обдарованих дітей вони розкрили так:

—Якщо дитина відчуває, що її підтримують, підбадьорюють, надихають, то вона тягнеться, в неї виростають крила. Якщо вчитель уміє це робити, то й бажання школяра вчитися зміцнюватиметься, — переконана Н.А.Григорчук.
Її колега І.В.Барицька каже, що серед учителів гімназії — чимало справжніх фанатів своєї справи, особисте життя яких переплелося з життям школи. А Л.В.Мазур додає, що фанатизм учителів, поєднаний зі здоровою конкуренцією, дає чудовий результат. Тим більше, що вчителі, учні яких стають переможцями олімпіад і конкурсів, отримують заохочення.

Шанування тих, хто стає гордістю гімназії, — добра традиція навчального закладу. До речі, така ж традиція утвердилася і на районному рівні. Скажімо, на святі гімназії переможцям вручається відзнака «Золоте зерно». Як сказала заступник директора Г.І.Якобчук, «Це те зерно, що проросте вагомим колосом. А в нас уже цілий лан отаких золотих колосків».

У розмові з отакими «золотими колосками», вже старшокласниками, я поставила одне запитання: чому, на їхню думку, їхня гімназія визнана кращою в області?

—Бо ми — хороші! — напівжартома, але й напівсерйозно відповіли вони. І додали: — І дуже хороші в нас учителі.

Олена Юрченко конкретизує:

—Вони в нас — дуже високопрофесійні; не просто навчають якогось предмета, а вміють психологічно підготувати до випробувань; інтуїтивно, з урахуванням особливостей дитини, підбирають форму роботи з нею.
Переможниця олімпіади з російської мови Анастасія Прокопчук додає, що вчителі прагнуть не просто вкласти в учнів знання, а «прив’язати ці знання до життя». І всі мої юні співрозмовники були спільні в одному: «Нам не просто дають знання, а навчають перемагати!».

Закінчився навчальний рік, а в гімназії вже готовий перспективний план роботи з обдарованими дітьми на рік наступний: хто з дітей готуватиметься до участі в олімпіадах, у випробуваннях науково­дослідних робіт, конкурсах; хто з учителів братиме участь в обласній виставці «Сучасна освіта Житомирщини», в конкурсі «Вчитель року».

А в директора школи, який, не випускаючи з поля зору весь процес вигранювання юних талантів, відповідає за все шкільне господарство, роботи сьогодні, як­то кажуть, непочатий край. Але він тому радий.
—За останні три роки із моїх 31­го року керування цієї школою, нам уперше виділили 10 мільйонів гривень, — розповідає Микола Антонович Сироїд. — Із них із Державного бюджету, за сприяння голови облдержадміністрації Ігоря Гундича, — 6,5 млн. грн., депутата обласної ради Миколи Рудченка — 1,3 млн. грн. і 1,5 млн. грн. — з селищного та районного бюджету. За ці кошти вже завершили капітальний ремонт медіатеки, перекрили дах гімназії, зараз проводимо її утеплення. Є задум покласти сучасну плитку вздовж нової огорожі. Таким чином реалізуємо проект щодо створення освітнього простору, чого від нас вимагають держава, час і наше професійне покликання.

Погода

Веселим олівцем

Кар02112018

— Ти куди? А як же кохання з першого погляду?— Взагалі-то я погано бачу…

Малюнок Миколи ЛЕВКОВСЬКОГО.

Брати наші менші

Брати0611

У черзі за молочком.

Фотоусмішка Валентини ПАРХОМЧУК. с. Фасова Хорошівського району.

Лінки