Карантин викликав у світі різні проблеми. Одна з них, певно ж, торкнеться майже кожного. Це — чайна криза. Тих із нас, хто любить почаювати, така новина, звісно, не порадує. Індія, Китай, Шрі-Ланка (Цейлон) вже заявляють про втрату перших врожаїв чаю. А те, що зібрали, непросто відправити до портів, щоб експортувати до інших країн, — повідомляє «Вісник+К».

За словами голови Асоціації індійських плантаторів Тегаі Махендра Бансала, виробництво чаю в індійському штаті Західна Бенгалія (саме тут сконцентровані найбільші плантації) скоротилось до третини від звичних для цього часу обсягів. Причини — несприятлива погода і дефіцит робочих рук, який виник через карантинні обмеження. Чай досі збирають здебільшого вручну, а через карантин не можна вивозити одночасно велику кількість працівників на плантацію. Та й довезти людей до робочого місця — проблематично, бо чайні поля переважно віддалені від населених пунктів. Особливо, якщо йдеться про високогірні плантації.

За рік в Індії збирають не один урожай чаю з одного куща. Але залежно від сезону збирання якість чаю і, відповідно, ціна його суттєво відрізняються. Популярний серед чайних гурманів сорт даржилінг збирають у березні-квітні. Саме він дає колір шампанського, який так цінується. Наступний урожай, зібраний у травні-червні, — уже не такий цінний, бо напій з нього має темніший колір і не такий вишуканий букет. Потім будуть ще два збори, але це уже — найдешевші види чаю.

Економіст FAO Андрій Ярмак повідомив, що ціни на чай на світових ринках лише починають зростати. З початком пандемії люди почали пити багато чаю з імбиром та лимоном.
«Спочатку в Китаї виникли проблеми зі збиранням та логістикою чаю, але це була ще не проблема. Проблема починалася, коли коронавірус почав поширюватися Індією, — пише у своєму блозі Андрій Ярмак. — Чай — це культура, що потребує дуже багато робочих рук. Індія, яка пішла на жорсткий карантин, вже частково пропустила дві хвилі збирання чаю. Крім того, внаслідок закриття кордонів у країні бракує водіїв вантажівок, тому продукція не може вчасно доставлятися, є проблеми в усьому ланцюжку. Експорт чаю з Індії падає, а чайні плантації страждають від дефіциту працівників. І це буде мати вплив на продуктивність ще досить довго. Ну й пандемія в Індії зараз лише наближається до свого піку, тому ще мінімум кілька місяців будуть проблеми».

За словами експерта, основний обсяг чаю, який імпортує Україна, — це не індійський, а кенійський чай. Саме Кенія — основний постачальник дешевого чаю. Але й там є проблеми зі збиранням і доставкою урожаю через карантин.

«Проблема — не лише в чаї. Індія — великий світовий постачальник продуктів харчування — рису, арахісу, спецій. Це не китайські «айфони», без яких можна обійтись. Їсти і пити люди хочуть незалежно від того, на карантині вони чи ні. Але через карантин виникають проблеми з логістикою. Зараз в Індії бракує навіть контейнерів, аби завантажити зібраний урожай і відправити на експорт. І це — ще одна причина, через яку виникають перебої з поставками. Але уже зараз Індія почала послаблювати карантин, хоча у них — серйозний приріст захворюваності. Люди не мають таких запасів, аби стільки часу сидіти без роботи, — зазначає представник компанії «Світчай» Юрій Юревич. — В Україні роздрібні ціни не зростають, адже ми працюємо за контрактами, укладеними ще на початку року. Виробники також мають запаси майже на півроку. Дефіцит почнемо відчувати восени. Влітку люди частіше п’ють компоти, а вже восени повертатимуться до чаю».

З кавою теж проблеми намічаються. У Південній Америці, де триває сезон збирання кави, почалися кавові бунти. У Колумбії (це — світовий лідер у постачанні арабіки) на збирання кави треба залучити 150 тисяч сезонних працівників. А через карантинні обмеження це неможливо, тож частина урожаю буде втрачена. Гіганти Starbucks та Nestle почали скуповувати арабіку на біржах. Ціни на каву зросли.

 

Погода

Веселим олівцем

Кар20112020

— Я — в шоці. Ви що — вагітні вагітною дитиною, в якої дитина — теж вагітна?!

Малюнок Миколи ЛЕВКОВСЬКОГО.

Брати наші менші

Брати15092017

«Пасися, овечко, поки тротуар не поремонтували»...

Фото Оксани ЛУК’ЯНЕНКО. м. Житомир.

Лінки