Вперше в Житомирі пройшов реконструйований обряд «Закосичення». Це — один із давніх обрядів соціальної ініціації жінки. Він проводиться для семиліток, обов’язково влітку чи восени. Збиралася на свято вся родина. Дівчинку садили на кожух, посипали зерном і грошима, бажаючи злагоди, гармонії, добра, здоров’я, достатку. Названа мама (хрещена) розповідала про успіхи дівчинки: чому вона навчилася, що любить робити. Далі розчісувала їй волосся, зав’язувала стрічку. Коси плели удвох: одну — мати, а другу — батько. Після заплетення коси прикрашали, а дівчинку обдаровували: нитками, фартухом тощо.

«Закосичення» допомагає ствердитися дитині на шляху самостійного розвитку, означає вхід у стан дівчинки. Після цієї події дівчатка повинні активно навчатись — вишивати, прясти, шити, готувати їжу. З цього часу дочка стає справжньою маминою помічницею. Обряд, який провели ми в обласному центрі, вдався. Дівчатка зраділи подарункам. Однак потім Ангеліна у мами спитала: «А фартушок — навіщо?». Коли ж їй старші жінки пояснили: «Ти від сьогодні будеш мамі допомагати», у дитини личко посерйознішало», — розповіла організатор свята, заступник голови ГО «ЛА ДА» Людмила Заліщук.

Закосичували в той день двох сестричок — Богдану та Ангеліну Батенькових. Перед обрядом їм влаштували справжні випробування: змусили перемотати нитки в клубочки, приготувати узвар із сухофруктів, які перед цим вони вгадували на смак із закритими очима. Навіть яйця переносили ложками. Гостям заходу, що завітали до Житомирської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О.Ольжича, підготували іншу цікаву програму: розповіли про значення коси та волосся в українській культурі, запропонували послухати авторську поезію, гру на дримбі та естрадний спів. Бібліотекарі підготували також цікаву виставку народознавчої літератури, з якою могли ознайомитися всі бажаючі.

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Погода

Веселим олівцем

Кар01092017

— Ну, що, синку, закінчив школу?— Так. Ось і довідку якусь дали. Почитай­но, що в ній написано?

Малюнок Миколи ЛЕВКОВСЬКОГО.

Лінки