У багатьох населених пунктах України б’ють на сполох через відсутність надходжень до місцевих бюджетів коштів акцизного податку з нафтопродуктів. А це для органів самоврядування — чимала сума. Нині ж на місцях у зв’язку із цим — напружена ситуація

Через бюрократію потерпають місцеві бюджети

На місцях нарікають на те, що при введенні цього акцизного податку говорилося нібито про реалізацію більш ефективної моделі, ніж та, яка була до неї. Нагадаємо, що раніше діяв податок із роздрібного продажу пального у розмірі 5%, який був скасований у 2016 році у зв’язку з тим, що начебто значна частина роздрібного продажу пального перебувала «в тіні». Тоді було розроблено нову модель поповнення місцевих бюджетів за рахунок акцизного податку з нафтопродуктів. Нині місцеві «скарбнички» повинні отримувати з Держбюджету 13,44% акцизного податку з виробництва та імпорту нафтопродуктів. Це затверджено Порядком зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування та відповідною постановою Кабміну. Однак, починаючи з липня, бюджети самоврядування не одержали жодної копійки.

Як пояснив консультант із питань бюджету Офісу реформ Житомирського регіонального відділення Асоціації міст України Сергій Гаращук, такий стан справ склався через те, що, згідно з вищезгаданим порядком, частка для зарахування до відповідного бюджету місцевого самоврядування має визначатися пропорційно до обсягу реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території за попереднє півріччя. Її вираховують від загального обсягу реалізованого пального по всій Україні.

Згідно з урядовою постановою, Державній фіскальній службі було доручено подати Мінфіну інформацію про обсяг реалізованого за попереднє півріччя пального, а Міністерству фінансів України — визначити частки для зарахування до бюджетів місцевого самоврядування частини акцизного податку з виробленого та імпортованого пального й подати проект рішення про внесення відповідних змін до зазначеної постанови. Однак, попри ці доручення, проект до Кабміну не подано й донині. А отже, механізм зарахування цих коштів не діє. Саме тому до місцевих бюджетів із липня цього року не надходять кошти від цього акцизного податку. Хоча на місцях на ці кошти дуже розраховували. До речі, за інформацією Асоціації міст України, в окремих місцевих «скарбничках» він становить до 45% загального фонду бюджету.

Ні для кого не секрет, що літо є найбільш гарячою порою року для органів місцевої влади. Саме у цей період, зокрема, зазвичай проводять ремонти доріг та приміщень.

— Є надія, що колись-таки ці кошти надійдуть, однак питання — коли, — каже Сергій Гаращук. — Адже вони доречні та необхідні якраз у цей період. Взагалі у структурі акцизу від пального, тютюну та алкоголю левова частка (64%) становить саме акциз із нафтопродуктів та пального. Для прикладу, в області за перше півріччя нинішнього року ця сума була близько 125 млн. грн.

Загалом у результаті таких дій (чи, можливо, ліпше сказати — «бездіяльності») у населених пунктах склалася напружена ситуація. Зростає невдоволення в громадах. І виникає логічне запитання: чому б не зробити так, щоб ці нормативи переглядалися хоча б щороку, а не кожного півріччя, або ж щоб ця сума надходжень була чітко визначеною. Тоді на місцях могли б розраховувати на ці кошти і спокійно планувати свої видатки.

У прогнозах — одна сума, а насправді — значно менша

У багатьох органах місцевого самоврядування нині стикнулися ще з однією проблемою — зі зменшенням загальної суми надходжень з акцизу з нафтопродуктів та пального.

— На Житомирщині для 75 місцевих бюджетів встановлюються ось ці вищезгадані нормативи, відповідно до яких і відбуваються нарахування, — зауважив Сергій Гаращук. — Однак у 24-ох із них спостерігається зменшення цих коштів у другому півріччі нинішнього року.

За словами експерта, є місцеві бюджети, де таке зменшення надходжень можна назвати «хронічним», як-от, місто Новоград-Волинський. Аналіз ситуації у семи містах та об’єднаних територіальних громадах області, які є членами Асоціації міст України та чиї інтереси захищають її спеціалісти, дозволяє зробити прогноз, що загальна сума зменшення надходжень до цих бюджетів становитиме 2,2 млн. грн. Мова йде про міста Бердичів, Новоград-Волинський, Андрушівку, а також про такі об’єднані територіальні громади, як Білокоровицьку, Станишівську, Брониківську, Овруцьку.

Для прикладу, Брониківська ОТГ у другому півріччі може не дорахуватися 1,1 млн. грн. — саме на стільки зменшено цьому бюджету надходження у другому півріччі. Загалом по області цю суму буде зменшено приблизно на 5 млн. грн.
Міські та сільські голови вже звернулися у своїх листах до Прем’єр-міністра з проханням розібратися у ситуації, яка склалася, і не допустити зменшення сум надходжень. Крім того, до глави уряду звернулася й Асоціація міст України щодо врегулювання проблеми з надходженнями до місцевих бюджетів акцизного податку з нафтопродуктів.

 

Лінки