Це було давно. Чергове громадське слухання з приводу подорожчання проїзду в міському комунальному електротранспорті добігало кінця. Раптом прозвучало запитання, яке загнало в глухий кут тодішнього керівника Житомирського трамвайно-тролейбусного управління. А було воно дуже простим: на підставі якого документа пенсіонерів та силу-силенну інших пільговиків возять безплатно? Начальник ТТУ не зміг відповісти. Запитайте своїх друзів, знайомих — гарантую: ніхто не відповість. А ті пільговики, яких водії приватних маршруток виштовхують із салонів (з комунальних засобів перевезення пасажирів ніхто нікого не виштовхує) пишуть у своїх скаргах, що порушують їхнє конституційне право на безплатний проїзд. Вибачте, у якій статті Конституції записано, що в «бусику», купленому приватною особою в кредит за власні кошти, треба везти частину пасажирів безплатно?

Так-от, початок безплатного перевезення маси пільговиків має цілком конкретну дату. 17 травня 1993 року Леонід Кучма, тоді Прем’єр-міністр України, підписав постанову Кабінету Міністрів України № 354, яка й відкрила епоху безкоштовного проїзду в громадському транспорті пенсіонерів та інших пільговиків. У часи СРСР ніхто пенсіонерів безплатно не возив. 1987 року Житомирська міськрада першою в Україні з власної ініціативи запровадила безплатний проїзд у міському транспорті для учасників війни, що стало сенсацією на весь СРСР. Про це написала тодішня головна загальносоюзна газета «Правда». А з Москви спеціальна комісія приїжджала, щоб розібратися, де це в місті гроші на перевезення фронтовиків знайшли.

Давайте згадаємо 1993 рік, коли народилася ця постанова Кабміну. Страшна інфляція. Більшість людей думають про те, що б поїсти. Водночас саме тоді з’явилися перші мільйонери (в доларах!), які трохи згодом стали мільярдерами. Леонід Кучма кидає народові «кістку»: безплатний проїзд. У постанові зазначено: кошти на покриття витрат перевізників мають закладатися в держбюджеті. Але це виявилося швидше теорією, ніж практикою. Тож працівники Житомирського ТТУ не раз страйкували, вимагаючи виплати зароблених грошей. Виникла ситуація: від перевізників вимагають возити пільговиків безкоштовно, але грошей на це в бюджет не закладають.

Детальніше читайте у газеті "Житомирщина" за 16 квітня 2019